onsdag 3. september 2008

Der var ferien over og andre året på allmenlærer starter.

Her er prinsessen min på restaurant, første kveld på Kreta.











Hei alle sammen, der var ferien over og et nytt år på skolebenken står for tur. I sommer har jeg for en gangs skyld hatt en skikkelig ferie. To uker rundt om i Sør-Norge på en skikkelig familietur med Sandefjord (inkludert obligatorisk "Harrytur" til Sverje!), Sommarland i Bø og Dyreparken i Kristiansand som rasteplasser. Etter endt bilferie gikk turen hjem for og jobbe litt, før vi avsluttet sommeren og startet skoleåret med en kjapp tur til Kreta. Kanskje ikke den mest anbefalte måten og starte et skoleår på, men jeg kjente det var noe jeg trengte, for og kunne starte et nytt skoleår med 100% fokus på skolen. Legger med noen bilder fra turen, så skjønner dere kanskje hvorfor jeg ikke angrer et sekund på det selv om jeg henger litt etter, men med all den energien jeg har nå er jeg helt ajour om noen timer :)


Caroline Andrea lærte seg og svømme (les: sparke seg fremover), selvfølgelig med armringer, men veldig stolt for det.



Nå som sommeren er helt over og ting er begynt og falle på plass, ser jeg frem til et nytt år med nye muligheter. Er det et fag jeg har gledet meg mye til er det pedagogikk. I fjor lærte jeg utrolig masse, men jeg merket også at det er mye mer jeg kan og bør lære.

I år blir blogging også en del av pedagogikken, men ikke på lik linje som i fjor. I år skal vi fokusere på fem selvvalgte temaer der vi skal fordype oss. Jeg har ikke helt bestemt hvilke tema jeg skal ha, men tror det blir noe slik:

1. Lek: Sammenheng mellom lek i barnehage og skole, hvordan skolen bør/kan bli bedre.
2. Kommunikasjon: Kommunikasjon mellom skole og hjem, eller barn og voksne.
3. Barn med sæskilte behov: dysleksi,
4.Barn i sorg/krise; Barn i skilsmisse.
5. Sosialisering: Skolen som sosialiserings arena, hvordan sosialisere barn på en best mulig måte.

Dette er bare de første tankene jeg får når jeg ser på progresjonsplanen og hvilke tema vi skal ha om i år. Alle temaene er stoff som jeg har litt interesse av, samt noe erfaring med. Ikke minst er det interessant, viktig og desverre er noen av temaene veldig relevante for skolen/samfunnet i dag. Det kan selfølgelig komme opp andre temaer som kan være interessante, så jeg er åpen for å bytte både ett og to temaer ut.

Jeg ser det kan bli en travel tid nå før jul, men på tross av det ser jeg frem til nye utfordringer, mer lærdom og ikke minst mer erfaring relatert til yrket som lærer.

2 kommentarer:

Birgit E. Olsen Bratseth sa...

Mange gode tanker og koselige bilder og opplevelser du har delt med oss her. Lykke til med fordypningen i de ulike temaene.

Birgit :-)

Gerd Elin sa...

Takk for kjekke kommentar Cecilie. Eg har det nok meir i "pennen" enn i munnen, så me får sjå koss det går på munnlig eksamen til våren puh...
Fine feriebilder forresten. Om tre veker drar eg og fam. til Kreta:-)