fredag 31. oktober 2008

Refleksjon over GLSM perioden:

Det har vert en spennende og lang periode med mye jobbing. Siden gruppen generelt hadde liten forkunnskap om det valgte tema ble det mye å lese. Vi valgte derfor å dele lesestoff mellom oss individuelt for og spare litt tid. Dette gikk overraskende bra, og etter alle hadde lest samlet vi oss i gruppen slik alle fikk lik kunnskap.

Da vi hadde lest ferdig det vi syns var relevant laget vi et undervisningsopplegg. Jeg må vel innrømme at vi var litt skeptiske om vi hadde tolket det vi hadde lest rett, og fått til å lage et opplegg så likt som Arne Trageton har meint med verkstedspedagogikken.

Vi gjennomførte opplegget noe som gikk veldig bra. Etter at vi hadde gjennomført opplegget, intervjuet praksis lærer og elever som var med kjørte jeg og Marianne til Stord for å høre hva Arne Trageton syns om opplegget. Han var veldig begeistret, og syns vi hadde laget et veldig bra opplegg.

Da all data var innhentet var det bare til og sette i gang med og skrive, skrive og skrive.
Det har vert en utrolig lærerik prosses. Jeg har kanskje til tider følt vi har gitt oss selv litt mye arbeid, men det er jeg bare takknemlig for nå. Jeg har fått et veldig godt innblikk i hvordan verkstedspedagogikken bør/skal gjennomføres, og det er vel det jeg syns har vert det mest lærerike og som det jeg har fått mest utbytte av.

Refleksjon på gruppearbeidet:

Det har vert et veldig krevende prosjekt må jeg si, der vi til tider har hatt litt mye å gjøre.
Vi må vel innrømme at det har vert noen diskusjoner og innkjørings ”problemer”, men med en åpen og ærlig gruppe har dette gått seg til veldig bra. Personlig er jeg veldig takknemlig for gruppen og syns vi har fått et veldig bra samarbeid tilslutt. Jeg må si at jeg setter stor pris på at gruppen alltid har kunnet vert åpen og ærlige og vi har finnet en god samarbeidsordning. Resultatet er jeg også veldig fornøyd med der alle har vert delaktige og deltatt aktivt.

Logg for GLSM perioden:

28 august: Informasjon med Gry i klassen. Tid: 1 time (ikke til stede)

4 september: Forsknings og skrivekurs. Hele klassen. 3 timer: Informasjon om hvordan vi skulle forske og skrive oppgaven vår.

10 september: 2 timer GLSM samling i gruppe og klasse, gikk igjennom aktuelle problemstillinger satt i gruppe og snakket om problemstillinger som kunne være aktuelle.

24 september: Drøfting med praksislærer, 15 min, jeg var ikke med pga møte på Stord (studentrådet)

1 oktober: Møte i gruppen med praksislærer, Birgith og Gry. 1 time, jeg gikk etter en halv time da jeg skulle i parlaments møte i Haugesund.

06 oktober: Gruppe å møte arbeid, lage prosjektplan. 4.5 timer.

07 oktober: Veiledning med Birgit på Stord, 40min.

07 oktober: Samling i gruppe 30 min (tlf med Arne Tragiton).

07 oktober: Se film etter anbefaling fra Tragetong, Elen Lovis, Maria og Marianne gjorde det sammen, eg skulle se den dagen etter. Filmen var ikke relevant så eg så den ikke.

13 oktober: Gruppe arbeid, planlegging av undervisnings opplegg. 5.5 timer.

14 oktober: Gruppe arbeid, lage intervju og finpusse det vi har gjort. 6 timer.

15 oktober: Finne frem materialer hele gruppa. 2.5 timer jeg måtte gå et kvarter før da jeg skulle på læringsmiljømøte. Kom tilbake etter møte da vi hadde Intervju med Anne Merethe. 1 timer. Etter på ordnet til i klasserommet fra 1 time. Alle til stede utenom Marianne.

16 oktober: Gjennomføring av undervisnings opplegg. Hele praksisgruppa. 7 timer.

17 oktober: Elev intervjuer oppsummering av undervisnings opplegg. Hele praksisgruppa 7.5 timer. De andre satte en time ekstra.

20 oktober: Intervju med Arne Trageton og skriving av intervjuet. Marianne og meg. 6 timer.

21 oktober: Fremføring skriving og første utkast, pluss skrev på rapporten. Hele praksisgruppa 6.5 timer.

22 oktober: Skrevet ferdig utkast 1, øvet på fremføring å skrive videre på rapport. Hele praksisgruppa. 7 timer.

23 oktober: Presentasjon for gruppene. Hele gruppe 2.5 timer.

27 oktober: Sette sammen teoridelen. Hele gruppa. 2 timer.

28 oktober: Skrive drøfting. Hele gruppa. 7 timer.

29 oktober: Innledning og metoder. Hele gruppa. Jeg gikk etter 2.5 timer. De andre ble sittende igjen og finpusse det vi hadde gjort frem til da.

30 oktober: Skreiv ferdig GLSM rapporten. Hele gruppen var samlet vi satt i 10 timer.

Ingen kommentarer: